Filmanmeldelser

Vision

Links

16. Filmfestival Cottbus
Festival des osteuropäischen Films
13.-19. november 2006

Af Arne Kristophersen

For de fleste danskere vil en by ved navn Cottbus være som ’en by i Rusland’. Enkelte vil vide, at der er et fodboldhold i den tyske bundesliga under dette navn. For de fleste tyskere er byen også kun forbundet med fodbold. Men for mange tyske og østeuropæiske film-entusiaster er Cottbus især forbundet med den filmfestival, som afvikles hvert år i november.

Cottbus er en efter tyske forhold mindre by med omkring100.000 indbyggere, beliggende ca. 150 km. sydøst for Berlin, ikke langt fra den polske grænse, i det særegne sorbiske sprogområde. Den gamle bymidte har end ikke en rigtig biograf. - et nyt biografcenter er beliggende i det ’efter DDR’ opbyggede industrikvarter. Ikke desto mindre er byen altså blevet hjemsted for en tiltrækkende filmfestival med fokus på film fra Østeuropa. Mere end 100 film bliver over fem dage vist på festivalen, der besøges af omkring 15.000 mennesker, herunder 500 inviterede gæster, bl.a. medlemmerne af seks forskellige juryer.

Med fokus udelukkende på film fra de østeuropæiske lande har festivalen ikke megen medieopmærksomhed. Man finder kun små notitser i de landsdækkende tyske aviser. Dog dækkes den grundigt af den regionale radio- og tv-station Radio Berlin-Brandenburg (RBB), og flere østeuropæiske medier. På gæstelisten finder man kun nogle få engelske og franske repræsentanter, og kun to fra Skandinavien.

Festivaldirektør Roland Rust

Cottbus fejrer i år 850 års fødselsdag, hvilket bybilledet bærer tydeligt præg af. Festivalens tema er i år: ”Neue Kino aus Bulgarien und Rumænien”, de to kommende medlemmer af EU. De to lande er repræsenteret med henholdsvis 16 og 13 film. I disse lande har en ny generation af filminstruktører produceret et stort antal film, hvoraf mange har nydt stor succes på forskellige internationale filmfestivals. De nye film fra de to lande afspejler den svære forvandling, der har fundet sted efter december 1989, med store menneskelige, sociale og kulturelle problemer til følge: F.eks. skildrer den rumænske film "Hîrtia va fi albastra" (The Paper Will Be Blue - instr. Radu Muntean) det svære valg for mange soldater i den rumænske hær, nemlig problemet om hvilken side man skulle kæmpe for i en situation, hvor hæren og det ’gamle’ system var i opløsning. En bulgarsk film "Maimuni prez zimata" (Mokeys In Winter - instr. Milena Andonova) skildrer tre forskellige kvinder, der i spændingsfeltet mellem gamle bindinger og nye muligheder forsøger at tage deres liv i egen hånd. Men i kampen for selvværd og identitet bliver de igen og igen forfulgt af ’spøgelser’ fra fortidens livsstil.

Delstaten Brandenburgs statsminister Matthias Platzeck og Oleg Novkovic

Der blev uddelt 15 priser fra forskellige juryer. Hovedprisen på 15.000 Euro gik til den serbiske instruktør Oleg Novkovic for filmen "Sutra ujotro" (Tomorrow Morning). Filmen skildrer en mand først i trediverne, der efter 12 å i Canada vender hjem til familie og venner i Beograd. En druktur med de gamle venner brister allerede inden for det første døgn hans forventninger om en ny start uden gamle bindinger og intriger. Med et dramatisk handlings-forløb og fremragende skuespil skildrer filmen en gruppe mennesker i 30’erne, der må opleve uventede, ofte tragiske forviklinger i deres liv.

Indián a sestřička

Den økumeniske (kirkelige) jury gav prisen til den tjekkiske film "Indián a sestřička" (The Indian And The Nurse). Den unge tjekkiske filminstruktør Dan Wlodarczyck har gennem nogle år researchet på livet i en lille tjekkisk by, hvor indianere, sigøjnere og tjekker lever med hver deres skikke og ritualer, og hver deres moral. Filmen fokuserer på en ung sigøjnerkvinde, der trods forlovelse med en strømlinet tjekkisk forretningsmand langsomt kommer i et dybt følelsesmæssigt forhold til en ung indianer. I dette spændingsfelt fortæller filminstruktøren på fremragende vis en historie om racisme og moral, ære og vanære.

Film fra Østeuropa har vel ikke nogen høj status hos vesteuropæiske biografgængere. Dette fremgår også af gæstelisten på filmfestivalen i Cottbus. Alligevel fortjener Cottbus-festivalen større opmærksomhed på grund af dens fokus på disse film, som ofte giver dybere skildringer at menneskelige, sociale og kulturelle problemstillinger.

Denne hjemmeside blev opdateret 3/10, 2018