Forside
Om os, kontakt, medlemskab
Kirkebio, ideer, legal filmvisning
Filmanmeldelser
Materialer
Filmlitteratur
Gabriel
Interfilm
Kurser
Foredrag
Vision
Links
|
16.
Filmfestival Cottbus
Festival des osteuropäischen Films
13.-19. november
2006
Af Arne Kristophersen
For de fleste danskere vil en by ved navn Cottbus være som ’en by i
Rusland’. Enkelte vil vide, at der er et fodboldhold i den tyske
bundesliga under dette navn. For de fleste tyskere er byen også kun
forbundet med fodbold. Men for mange tyske og østeuropæiske
film-entusiaster er Cottbus især forbundet med den filmfestival, som
afvikles hvert år i november.
Cottbus er en efter tyske forhold mindre by med omkring100.000 indbyggere,
beliggende ca. 150 km. sydøst for Berlin, ikke langt fra den polske
grænse, i det særegne sorbiske sprogområde. Den gamle bymidte har end ikke
en rigtig biograf. - et nyt biografcenter er beliggende i det ’efter DDR’
opbyggede industrikvarter. Ikke desto mindre er byen altså blevet hjemsted
for en tiltrækkende filmfestival med fokus på film fra Østeuropa. Mere end
100 film bliver over fem dage vist på festivalen, der besøges af omkring
15.000 mennesker, herunder 500 inviterede gæster, bl.a. medlemmerne af
seks forskellige juryer.
Med fokus udelukkende på film fra de østeuropæiske lande har festivalen
ikke megen medieopmærksomhed. Man finder kun små notitser i de
landsdækkende tyske aviser. Dog dækkes den grundigt af den regionale
radio- og tv-station Radio Berlin-Brandenburg (RBB), og flere
østeuropæiske medier. På gæstelisten finder man kun nogle få engelske og
franske repræsentanter, og kun to fra Skandinavien.
Festivaldirektør Roland Rust
Cottbus fejrer i år 850 års fødselsdag, hvilket bybilledet bærer tydeligt
præg af. Festivalens tema er i år: ”Neue Kino aus Bulgarien und Rumænien”,
de to kommende medlemmer af EU. De to lande er repræsenteret med
henholdsvis 16 og 13 film. I disse lande har en ny generation af
filminstruktører produceret et stort antal film, hvoraf mange har nydt
stor succes på forskellige internationale filmfestivals. De nye film fra
de to lande afspejler den svære forvandling, der har fundet sted efter
december 1989, med store menneskelige, sociale og kulturelle problemer til
følge: F.eks. skildrer den rumænske film "Hîrtia va fi albastra" (The
Paper Will Be Blue - instr. Radu Muntean) det svære valg for mange
soldater i den rumænske hær, nemlig problemet om hvilken side man skulle
kæmpe for i en situation, hvor hæren og det ’gamle’ system var i
opløsning. En bulgarsk film "Maimuni prez zimata" (Mokeys In Winter -
instr. Milena Andonova) skildrer tre forskellige kvinder, der i
spændingsfeltet mellem gamle bindinger og nye muligheder forsøger at tage
deres liv i egen hånd. Men i kampen for selvværd og identitet bliver de
igen og igen forfulgt af ’spøgelser’ fra fortidens livsstil.
|
|
Delstaten Brandenburgs statsminister Matthias Platzeck og Oleg Novkovic
Der blev uddelt 15 priser fra forskellige juryer. Hovedprisen på 15.000
Euro gik til den serbiske instruktør Oleg Novkovic for filmen "Sutra
ujotro" (Tomorrow Morning). Filmen skildrer en mand først i trediverne,
der efter 12 å i Canada vender hjem til familie og venner i Beograd. En
druktur med de gamle venner brister allerede inden for det første døgn
hans forventninger om en ny start uden gamle bindinger og intriger. Med et
dramatisk handlings-forløb og fremragende skuespil skildrer filmen en
gruppe mennesker i 30’erne, der må opleve uventede, ofte tragiske
forviklinger i deres liv.
Indián a sestřička
Den økumeniske (kirkelige) jury gav prisen til den tjekkiske film "Indián
a sestřička" (The Indian And The Nurse). Den unge tjekkiske filminstruktør
Dan Wlodarczyck har gennem nogle år researchet på livet i en lille
tjekkisk by, hvor indianere, sigøjnere og tjekker lever med hver deres
skikke og ritualer, og hver deres moral. Filmen fokuserer på en ung
sigøjnerkvinde, der trods forlovelse med en strømlinet tjekkisk
forretningsmand langsomt kommer i et dybt følelsesmæssigt forhold til en
ung indianer. I dette spændingsfelt fortæller filminstruktøren på
fremragende vis en historie om racisme og moral, ære og vanære.
Film fra Østeuropa har vel ikke nogen høj status hos vesteuropæiske
biografgængere. Dette fremgår også af gæstelisten på filmfestivalen i
Cottbus. Alligevel fortjener Cottbus-festivalen større opmærksomhed på
grund af dens fokus på disse film, som ofte giver dybere skildringer at
menneskelige, sociale og kulturelle problemstillinger.
|