Kensukes kongerige (Kensuke’s Kingdom)
"Ægte, håndtegnet animationseventyr for alle (over 7 år) ~ 5 af 6 stjernertjerner."
Af: Helle Sihm
Britiske, præ-teenage, storby-smarte Michael er så uopdragen, uforskammet, ubetænksom og egoistisk hensynsløs, at uheld, ulykker og katastrofer af alle slags hagler ned over alt og alle i hans nærhed. Retfærdigvis rammer en del af disse dog også ham selv. Da både far og mor bliver arbejdsløse, beslutter de sig for at opgive livet på den engelske landjord og sejle verden rundt i deres gamle, slidte sejlskib med stride, 12-årige Michael og hans noget ældre søster. At familiens hund, Stella, inden afrejsen er blevet givet til et nært familiemedlem kan Michael ikke affinde sig med, og skjuler hunden i et lille lukaf på skibet, indtil Stella selvfølgelig begynder at gø. Michael nægter også at hægte sig fast til rælingen, som de andre fornuftigt nok gør, så da en vild og voldsom storm rammer sejlskibet, skylles både Michael og hunden over bord og forsvinder hjælpeløst fra skib og familie i det frådende hav.
De to skylles op på en lille, smal, tilsyneladende øde og gold strand, men da de er døden nær af sult, tørst og hede, er der i nattens løb serveret både mad (rå fisk) og drikke (kokosmælk) på en bakke for dem. Livreddende mystisk! Det er først, da Michael ved hjælp af tørre pinde og et kompas som brændeglas får tændt et bål for at generere røg nok til at gøre omverdenben opmærksom på sit og Stellas skibbrud, at “livredderen”, en mager, gammel japaner, kommer stormende ud fra sit og sin verdens skjul – titlens Kensukes kongedømme – og rasende slukker for bål og røg: Han ønsker ikke at blive fundet og “reddet”, for han véd, at afsløring er lig udryddelse! Den forståelige, grusomme årsag til dette afsløres langt senere i filmen. Tøvende modvilligt installerer den gamle eneboer nu Michael i sin primitive, men velfungerende hytte, og knægten fortsætter til at begynde med sin uforskammede, egoistiske hensynsløshed, men langsomt begynder han at forstå og efterleve den gamle japaners love, regler og ritualer: Hans respekt for og dybe kærlighed til den vidunderlige natur og dens mange, dragende, fascinerende dyr af alle arter og størrelser i Kensukes kongerige, der ved gensidig omsorg og hensyn forsyner de to mennesker med alt, de behøver. Dette fremstilles totalt u-nuttet, u-sentimentalt, u-klamt, men ægte medrivende og dybt rørende, som da de bittesmå skildpaddeunger skal reddes fra de glubske måger, eller den lille orangutang-unge fra netop den katastrofe, Kensuke frygtede, da han sparkede Michaels rygende bål ud!
Den både i form og indhold fascinerende og imponerende flm er 100% håndtegnet, og én scene er animationsmæssigt helt genial: Den gamle japaner sidder dybt ulykkelig og tegner sine for længst afdøde familiemedlemmer, da endnu én af Michaels ubetænksomheder får en dråbe kulsort touch til at falde fra pensel-spidsen ned mod familien på papiret; på vejen derned forvandles dråben til en atombombe, og touch-klatten, der breder sig ud over familietegningen på papiret til Nagasaki, hvis beboere ramtes så grusomt og dræbende af den anden af de to atombomber, USA smed over Japan for at afslutte Anden Verdenskrig: Det er genialt animations-filmisk udtænkt. Den gamle japaners forhistorie bliver fortalt visuelt, umisforståeligt og klokkeklart.
De agerende “personer”, i starten Michael og hans familie, i det meste af filmen Mikael og Kensuke, er tegnet enkelt, nærmest blot med konturerne optrukket, og er alligevel utroligt udtryksfulde og medrivende, tydeligt og anderledes fremtrædende på baggrund af Kensukes kongedømme: Den vidunderlige, frugtbare, mangfoldige natur, som gavmildt forsyner alle sine beboere, mennesker som dyr, med enhver fornødenhed i et evigt, endeløst kredsløb, hvis alle parter altså passer på og respekterer hinanden.
En smuk, følelsesladet venskabsudvikling mellem en gammel, japansk eneboer og en 12-årig engelsk storby-dreng, indtil katastrofen rammer modbydeligt realistisk og aktuelt og efterlader sig sorg, savn og smerte – og med garanti trækker varme, harme tårer fra publikum!
Byder filmen så på en håbefuld, lys forløsning? Så længe mennesker skrupelløst og pengebegærligt jager, dræber og fanger sjældne, vilde dyr af alle slags er der vel næppe, selv i den mest fantasi-baserede eventyr-animationsfilm en sådan i sigte, men denne fine, kloge film gør i det mindste, hvad den kan for at sætte spot på problemet!
Links
ekko ~ Film Review Daily ~ The Guardian
Lotte & Totte: Min første ven
Relaterede Anmeldelser
Frost 2
16. januar 2020
Mavka – Skovens sang (Mavka – lisova pisnja)
6. marts 2025