Dogme 25 - Kirke og Film

Dogme 25

Det er i år 30 år siden at Lars (von) Trier, Thomas Vinterberg m.fl. lancerede deres Dogme95 manifest. Nu forsøger nogle yngre og mindre kendte danske filminstruktører også at gøre opmærksom på sig selv ved at lancere et Dogme25 manifest.

I en pressemeddelelse skriver de bl.a.: ”Filminstruktøren er i stigende grad blevet reduceret til projektleder, værket til en vare og tilskueren til konsument. Det kunstneriske eksperiment strander grundet en manglende risikovillighed, der kvæler undersøgelsen og den personlige stemme (….) I en verden, hvor den kalkulerede, algoritmebaserede og teknologisk sminkede film vinder terræn, ønsker vi at slå ring om det fejlbarlige, specifikke og menneskelige aftryk. Vi kæmper for det kompromisløse og uforudsigelige og mod de kræfter, der prøver at reducere filmkunsten til et ultraforarbejdet forbrugsgode. Ved at nedskalere produktionen sikrer vi, at alle på holdet har et intimt forhold til filmen, så vi kan arbejde i tillid og sammen tage ansvar for værket og hinanden. Samtidig beskytter vi den fleksibilitet, der er altafgørende, for at skabelsesprocessen bliver levende og intuitiv frem for ren afvikling. Vi hylder Dogme95 og alle de filmskabere, der kom før os, samt dem, der skal komme efter. Vi kæmper den samme kamp for den frie kunst som et værn mod meningsløsheden og magtesløsheden. Dogme25 er en redningsaktion.”

Man kunne fristes til at spørge, om ikke behovet for et nyt “kyskhedsløfte” og et nyt sæt film-dogmer illustrerer, at der kommer et meget begrænset antal film og med få undtagelser temmelig uinteressante film ud af den slags? Er det meget mere end et PR-nummer? Dogme25-underskriverne forpligter sig på følgende 10 løfter. Det tiende er rigtig sympatisk, men ellers er løfterne i mine øjne mest en blanding af snusfornuft og ufrivillig komik. ~ Bo Torp Pedersen

 * * *

1. Manuskriptet skal være originalt og skrives af instruktøren i hånden: Vi tvinger os selv til at skrive manuskriptet i hånden for at stimulere intuitionen, der flyder mest ubesværet fra drømmen, ned gennem hånden og ud på papiret.
2. Minimum halvdelen af filmen skal være uden replikker: Vi insisterer på at arbejde cinematisk med filmmediet, fordi vi tror på den visuelle historiefortælling og har tillid til publikum.
3. Brug af internettet er forbudt i alle kreative processer: Vi forpligter os til at skabe filmen i mødet med hinanden og den fysiske virkelighed frem for i en algoritmebaseret, digital virkelighed.
4. Vi må kun tage imod penge, hvor der ikke stilles et modkrav, der påvirker filmens indhold: Vi tager ansvar for at holde budgetterne nede, så det vedbliver med at være holdet, der træffer de afgørende kunstneriske beslutninger.
5. Maksimum ti personer bag kameraet: Vi forpligter os til at samarbejde i intime fællesskaber for at fremme tillid og styrke den fælles vision.
6. Filmen skal optages, hvor handlingen udspiller sig: Filmkunsten bliver falsk og generisk, når vi sminker steder til at ligne noget andet, end de er.
7. Vi må ikke sminke eller manipulere ansigter og kroppe, medmindre det indgår som en del af fortællingen: Ligesom vi ønsker at fastholde stedets autenticitet, søger vi også at fremstille mennesker ufiltreret. Vi hylder den naturlige menneskelige krop med alle dens fejl og mangler.
8. Alt, der knytter sig til filmens produktion, skal være lejet, lånt, fundet eller brugt: Vi forpligter os til at skabe med ting, der allerede findes i verden og vender den historieløse og selvdestruktive brug-og-smid-væk-kultur ryggen.
9. Filmen skal laves på maksimum et år: Vi forkorter de drænende processer, der udvander visionen.
10. Lav din film, som var det den sidste

Links

ekko ~ Kino ~ Cineuropa ~ Screen Daily
Ulla Hjorth Nielsen om Dogme95 og dets film: Kirke og Film studiemateriale

 


Del med venner og familie