- Kirke og Film

Kvindeskæbner i danske filmklassikere

Tisvilde Højskole 14.-18. april 2020. Pris 3.095 kr.

Gamle danske film – og så i sort/hvid – dem har vi da set på tv – er det noget at tage på højskole for? Svaret er ja, hvis du sammen med andre har lyst til at dykke ned i vores fælles historie – og stor filmkunst!
Jeg har udvalgt det bedste af det bedste – først og fremmest tre film af vores verdensberømte instruktør Carl Th. Dreyer, ‘Vredens Dag'(1943) og ‘Ordet’ (1955) – dybt alvorlige og rørende – men ja, han kan også være virkelig morsom som i stumfilmen ‘Du skal ære din hustru’ (1925). Et tema for hele opholdet er kvindeskæbner. De mest spændende film fra 40erne og 50erne tager de samme eviggyldige temaer om kvindens rolle op: er hun husmor eller elskerinde – har hun ret til kærlighed og et liv på egne betingelser – hvor står hun i forhold til manden?  Nok værd at tale om i disse Me-Too tider. Samtidig får vi et gensyn med nogle af dansk films største instruktører og skuespillere, Helle Virkner, Marguerithe Viby, Bodil Kjer, Lily Broberg – for ikke at tale om deres mænd – Ib Schønberg, Poul Reichhardt, Henning Moritzen og mange flere.
Kom og lad dig overraske af, hvor sjove og vedkommende de stadig er. Alle film er valgt ud fra, at de er blevet klassikere, der hver på deres måde giver stof til både grin og gråd  – og mange gode samtaler. Vi ser to film om dagen, så der er tid til at nyde naturen, højskolens lækre mad – og hinanden. Vi skal synge sammen. Og jeg lægger op til både introduktion og debat. Vi slutter selvfølgelig med en forrygende festaften med god musik. Jeg glæder mig til at møde jer alle sammen til film og forår på Tisvilde Højskole.
Kurset begynder med ankomst til højskolen tirsdag formiddag. Vi slutter lørdag morgen med en lækker brunch, så der er noget at rejse hjem på.  Inden da har vi haft vores traditionelle festaften, hvor vi får festmiddag og underholdning med god musik.

Vi ser to film dagligt. Højskolen har sin egen rytme med morgenmad kl. 8,  derefter morgensang, frokost kl. 12, eftermiddagskaffe kl. 15, aftensmad  kl. 18 og aftenkaffe ca. kl. 21.
Jeg vil selvfølgelig introducere de enkelte film, men der, hvor vi virkelig får lejlighed til at tale sammen, er til eftermiddags-og aftenkaffen i den hyggelige dagligstue.
Men der er også tid til at nyde den dejlige natur og haven. Torsdag er der arrangeret en fælles spadseretur efter frokost med en lokal stedkendt guide for dem, der har lyst.  Eller man kan bare slikke sol i det store drivhus med magelige stole…
Program
Tirsdag eftermiddag:
Du skal ære din hustru. Instr. Carl Th. Dreyer, 1925, 1 t. 47 min.
En historie om den tyranniske ægtemand, der ender med et helt andet syn på sin hustru. En meget moderne film i sin tematik – og både sjov og rørende.
Tirsdag aften:
Som du vil ha’ mig. Instr. Johan Jacobsen, 1943, 1 t. 31 min. 
Et af Marguerithe Viby’s største glansnumre,  hvor hun både spiller from hustru og ‘fræk’ kvinde.
Onsdag formiddag.
Vredens dag. Instr .Carl Th. Dreyer, 1943, 1 t. 33 min.
En kærlighedshistorie, der ender forfærdelig galt. En barsk film, men et mesterværk. Den skal ses, ikke beskrives.
Onsdag aften:
Diskret ophold. Instr. Ole Palsbo, 1946, 1 t. 32 min.
Ib Schønberg er uforlignelig som jordemodermanden, der arrangerer diskrete ophold for ugifte, gravide kvinder. En ung Lily Broberg er rørende som den gravide, der ikke helt ved, hvordan det gik til – men han fløjtede så dejligt.
Torsdag formiddag:
Soldaten og Jenny. Instr. Johan Jacobsen, 1947, 1 t. 32 min.
Bodil Kjer -og en meget afdæmpet Poul Reichhardt – i en film, der nok handler om abort, men først og fremmest  er den tids mest berømmede og smukke kærlighedshistorie med to store skuespillere.
Torsdag aften:
Ordet: Instr. Carl Th.Dreyer, 1955, 1 t. 59 min.
Filmen, der er baseret på et skuespil af Kaj Munk, har vundet er hav af priser.
Den er utrolig gribende – og beskrevet som et af filmkunstens store, magiske øjeblikke – en rejse ind i det næsten ordløse.
Fredag formiddag:
Hendes store aften. instr. Annelise  Reenberg, 1954, 1 t. 43 min.
Helle Virkner i en Askepot historie. En glansrolle, hvor hun virkelig brillerer som den ynkelige ekspeditrice, der for en aften bliver festens dronning. En 41-årig Poul Reichhardt er i sit es som den elegante, charmerende forfører. Måske skulle der en kvinde til at instruere den film?
Fredag eftermiddag:
Poeten og Lillemor, instr. Erik Balling, 1959, 1 t. 32 min.
Med Helle Virkner,  Henning Moritzen, Ove Sprogø, Dirch Passer m. fl. slutter vi med dette festfyrværkeri af en komedie- der stadig har mange underfundige hib til vores tema – kvindeskæbner og kvindeliv.
Fredag aften: Fest med musikalsk underholdning!
Lørdag: brunch og afrejse
Kursusleder: Kirsten Köneke, BA i film og medier.

Del med venner og familie